Firmamentum Symbolicum. Wokół emblematów w XVII-wiecznym Lublinie
(28 maja – 30 października 2022)

Klient:
Muzeum Narodowe w Lublinie
Kuratorzy:
Andrzej Frejlich, Magdalena Norkowska, Barbara Czajkowska
Projekt:
Monika Bielak
Zdjęcia:
Maciej Niećko, MNL
Wystawa składała się z czterech części. Część wstępna zawierała wprowadzenie do tematyki emblematyki barokowej, projekcję wybranych emblematów i widok barokowego Lublina ze wskazaniem trzech miejsc, z których pochodziły prezentowane na wystawie zespoły emblematyczne. Druga część poświęcona była prezentacji oryginalnych podręczników emblematycznych, z których najistotniejszy to tytułowy „Firmamentum Symbolicum” – zbiór emblematów autorstwa karmelity bosego, Sebastiana a Matre Dei, wydany w Lublinie w 1652 roku. Zawiera 50 miedziorytniczych emblematów wykonanych przez biegłego gdańskiego rytownika Arnolda Loemansa – także lubelskiego karmelitę i wydrukowane w lubelskiej filii oficyny Jerzego Forstera, drukarza gdańskiego. Gablotom z podręcznikami towarzyszyły powiększenia wybranych stron z tych starodruków. Powiększenia posłużyły też do wyjaśnienia budowy emblematu, jego elementów składowych. Kolejna część prezentowała emblematy znajdujące się w przestrzeni miejskiej Lublina: malarskie zdobienia zakończeń drewnianych ławek w kościele Brygidek dotyczące tematyki życia zakonnego, fryz z medalionami o tematyce patriotycznej (poczet królów) na elewacji pałacu Suchorabskich-Radziwiłłów i malowidła naścienne w Piwnicy Pod Fortuną o tematyce obyczajowej. Końcowa część wystawy poświęcona była barokowej symbolice vanitas na przykładzie 16 obrazów z martwymi naturami niderlandzkich mistrzów. Punktem kulminacyjnym tej części wystawy była grupa zabytków z epoki ułożonych na barokowym stole jak kompozycja czekająca na namalowanie.  
Back to Top